به گزارش حلقه وصل، سومـین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) با هدف مقصدشناسی جریـان اربعین بـه مدت دو روز درون نجف برگزار شد. ع دست سرم وصل شده یکی از برنامـه‌های این کنگره برپایی کارگاه هنری با مفاهیم عاشورایی و اربعینی درون جوار مسجد کوفه بود و سعید نقاشیـان هنرمند عرصه نقاشیخط یکی از شرکت‌کنندگان این کارگاه هنری بود کـه تابلوی نقاشیخط «معلّی» را درون این کارگاه خلق کرد.

در همـین راستا سعید نقاشیـان درباره تابلوی نقاشیخط «معلّی» گفت: ع دست سرم وصل شده محوریت این اثر، ع دست سرم وصل شده نماد «دست» هست و دور آن سیـاه‌مشق کار شده هست و یک «یـاحسین(ع)» هم درون وسط تابلو کشیده شده است.

وی با بیـان این کـه این اثر درون فضای اربعین خلق شده است؛ بیـان کرد: از بنده و جمعی از هنرمندان دیگر دعوت شده بود که تا با حضور درون کارگاه هنری با مفاهیم عاشورایی و اربعینی درون مسجد کوفه راجع بـه مسائلی درون حوزه اربعین بـه خلق اثر بپردازیم.

این هنرمند عرصه نقاشیخط درون مورد معنای کلمـه «معلّی» نیز یـادآور شد: همـیشـه زمانی کـه عبارت «کربلای معلّی» را مـی‌شنیدم برایم سؤال پیش مـی‌آمد کـه کلمـه «معلّی» بـه چه معناست؟ بر اثر تحقیقات متوجه شدم این کلمـه بـه صورت تحت‌اللفظی معنای «بلندمرتبه‌شده» مـی‌دهد اما از لحاظ اصطلاحی بـه شخص امام حسین(ع) اشاره دارد. ع دست سرم وصل شده حضرت اباعبدالله(ع) تمام داشته‌هایش را درون راه خداوند داد و به مقام «ظهور العشق الاعلی» رسید و این معنای «معلّی» است.

نقاشیـان با اشاره بـه شعری از عمان سامانی درون کتاب «گنجینة‌الاسرار» تأکید کرد: درون این ماجرا امام حسین(ع) درون لبیک بـه ندای ساقی برمـی‌خیزد و دست خود را بالا مـی‌برد؛ شکلِ «دست» کـه در کتیبه‌ها و پرچم‌‌های عاشورایی استفاده مـی‌شود نمادِ دستِ امام حسین(ع) است، اما مردم بـه اشتباه گمان مـی‌کنند کـه نماد دست قطع‌شده حضرت عباس(ع) است.

وی افزود: برخی نیز ادعا مـی‌کنند کـه این «دست» یک نماد فراماسونری و متعلق بـه شیطان‌پرستان است؛ من درون تابلوی «معلّی» با آوردن القابی از امام حسین(ع) همچون «ظهور العشق الاعلی»، «خامس آل عبا»، «سیدالشـهداء»، «المتوجه باالهمّتِ‌الاولیـاء»، «سرّالله الاتم» و «خامس آلا»  ثابت کردم کـه قدمت این نماد بسیـار بیشتر از عمر فراماسونری است. 

شعر عمران سامانی کـه در این گفت‌وگو بـه آن اشاره شده بـه شرح ذیل است:

باز ساقی گفت: «تا چند انتظار؟

ای حریف لاابالی سر برآر

ای قدح‌پیما درآ، هویی بزن

گوی چوگانت سرم، گویی بزن»

چون به‌موقع ساقیش درخواست کرد

 پیر مـیخواران ز جا قد راست کرد

زینت‌افزای بساط نشأتین

 سرور و سرخیل مخموران حسین

گفت: «آن‌را کـه مـی‌جویی منم

باده‌خواری را کـه مـی‌گویی منم»

شرط‌هایش را یکایک گوش کرد

ساغر مـی را تمامـی نوش کرد

باز گفت: «از این خوش‌گوار

دیگرت گر هست، یک ساغر بیـار»




[شکل «دست» درون کتیبه‌های عاشورایی نماد چیست؟ | حلقه وصل ع دست سرم وصل شده]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 01 Jun 2018 11:30:00 +0000